FAQ
Gebruikersomgeving
Log in op de Web inbox (link) en ga naar Settings:
Zet vervolgens het vinkje voor ‘Send report by e-mail’ uit.
Je hebt in Ouriginal de mogelijkheid om de inhoud van een ingeleverd bestand niet zichtbaar te maken voor anderen. Dit kan enkel de ‘submitter’ van een document instellen.
Log in op de Web inbox en klik op het vierde icoontje naast het bestand dat je onleesbaar wil maken;
En klik op ‘Exempt document’, rechts in het scherm kun je zien wat dit precies inhoudt.
Ben je zelf zowel docent als submitter van het document?
Dan moet je in je Web inbox (link) eerst naar je submitter account gaan. Deze kun je vinden door linksbovenin op het pijltje naast je analysis adres te klikken en je UU-adres te selecteren:
Vervolgens kan je het document op dezelfde manier exempten als hierboven beschreven.
Nee. Studenten hebben geen toegang tot hun eigen plagiaatrapporten, ongeacht hoe ze zijn ingeleverd (Via Blackboard, de Web Inbox of via de e-mail). Hier is bewust voor gekozen, om pogingen van studenten om de plagiaatcontrole te omzeilen te minimaliseren.
Je kunt wel als docent een PDF maken van het rapport en deze naar de student sturen indien nodig, echter kan dit alleen per individueel rapport/individuele student.
Nee. Je krijgt automatisch een account in Ouriginal als je een keer inlogt via de Web inbox (link).
Ouriginal heeft een Nederlandse optie, echter bevat deze nog fouten. Ouriginal is het beste te gebruiken als deze op Engels is ingesteld.
Je kunt op deze pagina zien wat de status is van de servers van Ouriginal.
Werking plagiaatscanner
Het eerste deel van de plagiaatanalyse is het bepalen van de relevantie van het document.
Een bestand wordt opgesplitst in een groot aantal delen. Deze delen zijn onderverdeeld in alinea’s en uiteindelijk zelfs verder in woorden. Woordcombinaties worden vervolgens gerangschikt: elk onderdeel van het document wordt op deze manier gescoord.
Reguliere zinnen zoals bijvoorbeeld “mijn naam is John” worden gerangschikt als niet belangrijk.
Het is belangrijk dat het systeem snel weet welke delen van het document relevant zijn, zodat het tijdbesparend kan zijn.
Dit is de wijze waarop het systeem werkt voor extern zoeken: voor intern zoeken zijn er veel meer mogelijkheden, omdat de informatie al in het systeem aanwezig is.
Onderwerpen
Wanneer een heel document over een specifiek onderwerp is geschreven, maar een specifieke paragraaf over een ander onderwerp, is het mogelijk dat deze paragraaf als minder relevant wordt gezien. Wanneer die alinea specifieke woorden/onderwerpen bevat die niet in andere delen van het document worden gebruikt, kan dit de mate van relevantie beinvloeden.
URL-bronnen toevoegen
Wanneer een gebruiker een bron toevoegt via de Ouriginal gebruikersinterface, wordt deze bron gedownload en toegevoegd aan het Ouriginal archief. Dezelfde regels voor het bepalen van de relevantie worden hier toegepast.
Nee, het maakt niet uit in welke taal het ingeleverde document is geschreven. Er is geen verschil in werking van de plagiaat scanner tussen bv. Nederlands of Engels. Er zijn echter wel uitzonderingen: Ouriginal is bv. niet specifiek geschikt voor programmeertalen.
Ja, Ouriginal sluit zinnen niet uit van een scan omdat deze als referentie is gemarkeerd. Het wordt op dezelfde manier behandeld als alle andere zinnen en zinsdelen.
Dezelfde afweging wordt gemaakt met betrekking tot relevantie als bij reguliere delen van een tekst.
Het algoritme van de Ouriginal Plagiaatscanner kijkt niet alleen naar gelijkenissen in zinnen maar maakt ook een afweging of een gevonden gelijkenis als plagiaat moet worden aangemerkt of niet.
Als een gevonden bron onder de drempel ligt van wat het algoritme als plagiaat beschouwt zal deze niet in het plagiaat rapport terug te vinden zijn.
Erg algemene, veelvoorkomende zinnen zoals het voorbeeld “mijn naam is John” worden niet als plagiaat beschouwd. Men noemt dit soort veel voorkomende zinnen false positives.
Een ‘hogere score’ van een vergelijkbare plagiaatscanner wil dus niet automatisch zeggen dat deze scanner beter functioneert.
Een document moet minimaal 320 woorden bevatten om in de gebruikersinterface te worden gescand. Als het document kleiner is, wordt het niet door het systeem geaccepteerd.
Daarnaast is het formaat van het document van invloed op de manier waarop de scanning van het document plaatsvindt. Hier gaat het om een afweging die wordt gemaakt tussen de duur van de scan en de grondigheid. Het is begrijpelijk dat een document van 2000 pagina’s op een andere manier wordt geanalyseerd dan een document van 2 pagina’s.
Wanneer via de gebruikersinterface een web-URL wordt toegevoegd, wordt deze website gedownload naar de Ouriginal-database.
Het verschil is nu dat informatie die op de toegevoegde website wordt weergegeven, in de Ouriginal-database staat en wordt gescand via de interne zoekmachine die anders is dan de zoekmachine voor externe bronnen.
Houd er rekening mee dat voor de interne bronnen dezelfde afweging plaatsvindt ten aanzien van relevantie. Het is niet zo dat een bron zich in de database bevindt, deze nu voorrang heeft of bovenaan een lijst staat.
Helaas is er op dit moment (nog) geen functionaliteit waarmee een gebruiker kan zien of een website is toegevoegd aan de Ouriginal-database.
De verwerkingstijd en eventuele rij voor het uitvoeren van processen in acht nemend, kan er een doorlooptijd van een dag worden aangehouden voor het toevoegen van een bron aan de database.
Ja, Ouriginal scant ook preview content van betaalwebsites.
Houd er rekening mee dat er soms een bron in een rapportage verschijnt die afkomstig is van een betaalwebsite. Deze bron bevindt zich dan altijd in het preview gedeelte van de website. Hier wordt in samenvattingen een korte impressie gegeven van de betaalde content.
Ouriginal kan niet het volledige betaalde document scannen.
Op dit moment zijn bibliotheekcontracten helaas gescheiden van bronnen die door Ouriginal worden aangekocht om te worden gescand. Hoewel te verwachten is dat wanneer een bibliotheek een bron heeft aangeschaft, deze ook op plagiaat kan worden gescand, is dit nu nog niet het geval.
Wanneer een document vanaf hetzelfde e-mailadres naar hetzelfde ontvangersadres wordt verzonden, worden deze documenten niet vergeleken. Het komt namelijk van dezelfde persoon en er wordt niet gescand op zelfplagiaat.
Hetzelfde geldt voor zip-bestanden. Omdat alle documenten binnen de zip door dezelfde gebruiker worden verzonden, worden ze niet onderling gescand.
Om dit te verduidelijken volgen hier 3 voorbeelden:
Voorbeeld 1
Een student met e-mailadres student@uu.nl dient een document in naar analyseadres voorbeeld@analysis.urkund.com. Dat analyseadres is eigendom van het e-mailadres docent@uu.nl.
Dezelfde student dient nu hetzelfde document opnieuw in naar een ander analyse-adres voorbeeld2@analysis.urkund.com. Dit tweede document zal wel gescand worden ten opzichte van het eerste ingediende document.
Voorbeeld 2
Een student met e-mailadres student@uu.nl dient een document in naar analyseadres voorbeeld@analysis.urkund.com. Dat analyseadres is eigendom van het e-mailadres docent@uu.nl.
Dezelfde student levert nu hetzelfde document opnieuw in naar hetzelfde analyseadres. Omdat het van hetzelfde e-mailadres komt en naar hetzelfde analyseadres verstuurd, zal dit niet met het eerste document worden gescand.
Voorbeeld 3
De docent met e-mailadres docent@uu.nl dient een document in naar analyseadres voorbeeld@analysis.urkund.com. Dat analyseadres is eigendom van het e-mailadres docent@uu.nl.
Dezelfde docent dient nu hetzelfde document opnieuw in naar hetzelfde analyseadres. Ondanks dat het hetzelfde e-mailadres en hetzelfde analyseadres is, zal het toch steeds worden gescand met het eerste ingediende document, omdat het indieneradres hetzelfde is als het persoonlijke e-mailadres van het analyseadres.
Er moet enige tijd zitten tussen 2 indieningen als de documenten onderling gescand moeten worden. Het is begrijpelijk dat wanneer 2 documenten te snel achter elkaar worden ingediend, deze niet op tijd in de database verwerkt kunnen worden.
Het is verstandig om te wachten tot er een rapportage is aangemaakt van een document voordat een volgend document wordt ingediend.
Bij een verwijdering door een gebruiker wordt het document gemarkeerd om verwijderd te worden maar is dit nog wel in het systeem aanwezig. Dit document wordt nu niet meer meegenomen in nieuwe plagiaatscans. Verwijzingen naar dit document in eerder gemaakte reportages blijven gewoon bestaan. Het document kan nog door een Ouriginal admin worden teruggeplaatst.
Bij een definitieve verwijdering wordt een document uit het systeem verwijderd. Ook dit heeft geen invloed op reeds aangemaakte rapporten. Definitief verwijderen kan alleen worden uitgevoerd op aanvraag door de leverancier.
Je kunt er voor zorden dat een document dat je inlevert om op plagiaat gescand te worden niet volledig zichtbaar is in de Ouriginal database.
In de Web inbox kun je de ‘exemption status’ van je document aanpassen. Als je document ‘exempted’ is wordt het wel als bron gebruikt (en is daarmee dus beschermd tegen toekomstige plagiaat), maar de inhoud ervan zal niet weergegeven worden.
Zowel studenten als docenten kunnen deze instelling aanpassen, alleen voor documenten die zij zelf hebben ingeleverd.
Als docent dien je eerst naar het overzicht van zelf ingeleverde documenten te gaan door linkboven te klikken op het student-icoontje met daarachter het reguliere emailadres. Als student bevind je je standaard al op deze pagina:
Je ziet nu het overzicht van zelf ingeleverde documenten. Klik voor een document op dit icootje om naar de exempt pagina te gaan:
Klik hier op exempt document om het document onzichtbaar te maken in de Ouriginal database:
Het kan zijn dat er is het plagiaatrapport een hoge score op overeenkomst zit op stukken tekst die lijken op computercode, die in het document zelf niet te lezen is. Dit kan komen door het gebruik van citatiesoftware Mendeley. Deze hoge score komt niet voor als het betreffende document wordt ingediend als PDF-bestand.