Plagiaatcontrole

Docenten: Gebruik via Brightspace

Vanaf periode 3 / semester 2 in collegejaar 2024-2025 gebruiken we een nieuw plagiaatsysteem: Originality Check van Turnitin.

Turnitin binnen Assignment

Turnitin is in Brightspace beschikbaar als integratie van de Brightspace Assignment.

  • Ga binnen de Content area van een cursus naar Create New en kies daar voor Assignment.
  • Vanuit hier kun je plagiaat detectie aanzetten, zoals omschreven in de stappen hieronder.

Instellingen

De meeste instellingen hebben geen invloed op Turnitin. Omcirkeld in onderstaande afbeelding zijn de instellingen die wel een invloed hebben.

Due Date

  • De Due Date datum kan effect hebben op wanneer het rapport gegenereerd wordt.

Submission & Completion

  • Het Submission Type moet een “File submission” of “Text submission” zijn, om op plagiaat gecontroleerd te kunnen worden.
  • Bij Allowable File Extensions kun je de instelling op “No Restrictions” laten staan.
  • Er is een instelling “Compatibel with Turnitin” in de lijst. Als je daarvoor kiest worden alleen bestanden toegestaan waarvoor Turnitin ook echt een rapport kan genereren.
    Bij de instelling “No restrictions” kunnen studenten dus eventueel bestanden inleveren waarvoor Turnitin geen rapport kan genereren (bijvoorbeeld PowerPoint bestanden). Er zal dan geen percentage en rapport worden getoond bij de inzending.
    Dit zal echter weinig voorkomen.

 

Evaluation & Feedback

  • Onderaan bij Evaluation & Feedback klik je op Manage Turnitin:
  • Vink in het scherm dat opent Enable Similarity Report for this folder aan en klik onderaan op Save.

LET OP

Er staan op de pagina nog enkele andere instellingen, maar wij raden aan om de deze niet aan te passen. De settings dienen dus zo te zijn ingesteld:

LET OP

Er is een knop More Options die naar je naar een pagina met extra instellingen brengt. Deze instellingen zijn echter grotendeels NIET van toepassing op Turnitin bij de Universiteit Utrecht. Enige uitzondering hierop is het instellen dat een document niet meegenomen wordt in de database. Dit kan gebruikt worden voor documenten met vertrouwelijke of gevoelige informatie.

Vertrouwelijke documenten of documenten met gevoelige informatie niet laten opnemen in de database

Het kan wenselijk zijn om vertrouwelijke documenten of documenten met gevoelige informatie niet te inzichtelijk te maken voor andere docenten binnen de UU. Het is dan mogelijk om bij Turnitin aan te geven dat het document niet in de database opgenomen moet worden. Dit houdt in dat er voor het ingeleverde document wel een plagiaatrapport wordt aangemaakt, maar dat deze nooit zal verschijnen als overeenkomstige bron in het plagiaatrapport van een ander ingeleverd document. Indien het wenselijker is dat het document wel opgenomen wordt in de database, maar sommige informatie niet inzichtelijk mag zijn, is het advies om het document te anonimiseren en vertrouwelijke passages te verwijderen voordat het ingeleverd wordt.

Om een document niet op te laten nemen in de database volg je de volgende stappen:

  • Volg de stappen van Turnitin binnen assignment tot aan Evaluation & Feedback
  • klik op Manage Turnitin
  • Vink in het scherm dat opent Enable Similarity Report for this folder aan
  • Scroll naar onderen en klik op de knop More options
  • Open onder Submission settings het drop-down menu en selecteer de optie Do not store the submitted papers
  • Scroll nog verder naar onderen en klik op de Submit knop. Maak geen veranderingen in de andere instellingen binnen dit scherm.

Turnitin achteraf aanzetten

Ben je vergeten Turnitin aan te zetten en hebben studenten al documenten ingeleverd, doe dan het volgende:

  • Zet gelijk Turnitin aan voor de opdracht zodat volgende inleveringen wel gelijk getest worden.
  • Voor de reeds ingeleverde opdrachten waarvoor Turnitin nog niet aanstaan ga je naar deze opdracht en klik op het postvakje om deze opdracht alsnog naar plagiaatcontrole te sturen.